صبر فرمودن اعرابي زن خود را و فضيلت صبر و فقر بيان كردن با زن
شوی گفتش چند جویی دخل و کشت
خود چه ماند از عمر افزونتر گذشت
عاقل اندر بیش و نقصان ننگرد
زانک هر دو همچو سیلی بگذرد
خواه صاف و خواه سیل تیرهرو
چون نمیپاید دمی از وی مگو
اندرین عالم هزاران جانور
میزید خوشعیش بی زیر و زبر
شکر میگوید خدا را فاخته
بر درخت و برگ شب نا ساخته
حمد میگوید خدا را عندلیب
کاعتماد رزق بر تست ای مجیب
اما شوهردرجواب این سخنان همسرخویش رابه صبردعوت می نماید:
شوی گفتش چندجویی دخل وکشت
خودچه ماندازعمر؟ افزون ترگذشت
عاقل اندربیش ونقصان ننگرد
زانکه هردوهمچو سیلی بگذرد
دراین قسمت همانطورکه شیوه کاراین کتاب است درزمینه صبرودوری اززیاده طلبی واینکه روزی نزدپروردگاراست وبیان مطلبی درزمینه بهره بردن ازلحظه های عمربرای اندوختن انرژی های درون وغیره دادسخن میگویدکه این بخش برای دنیاطلبان فراموش کننده خویش یک پند بزرگ وباارزشی می باشد
همسر در پاسخ زن اضافه مي كند: چقدردنبال دخل وسودوکشت این کشتکارعمرهستی مگرتوتصورمیکنی چه میزان اززندگی باقی است ؟ بیش از انچه باقیمانده تو درطلب سود هستی یعنی آنچه می خواهی بیشتراست ازباقیمانده عمر ، انسان اندیشمندوعاقل اینقدربدنبال زیادوکم مادی زندگی نگاه نمیکند زیرا این هر دو چون سیلی می گذرد.
دراین بیت جلال الدین درعین حال که داشتن رابه سیل تشبیه می کندفقرونداشتن راهم سیل میداند .
چرا چنین است ؟ زیراسیل دارای خواص و ویژگی های زیادی است :
1- سیل به یکبار پیش می اید
2- سیل بهنگام وقوع بنیان های زندگی راکنده وباخودمی برد
3- خرابی هاناشی ازسیل سالهابایدساخته وترمیم شود.
4- بهتراست انسان طوری زندگی کندکه خودرادرمقابل سیل بنیان کن اماده نماید
پس نداشتن هم همچون داشتن وثروت وقدرت مادی وغیره ناگهان می ایدوکلیه بنیان های زندگی راباخودمی بردولذاما بایدامادگی این برخوردراداشته باشیم .
دیگرازخواص سیل اینست که سریع می گذردوزمان پس ازان پیش می ایدکه ما باید برای آن دوران آماده باشیم ، چه سیل دریک زمان سریع می گذرد و پس از آن این ماهستیم و حقایق موجود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر